Během měsíce ledna nás čekalo učení o lidském těle. A kde jinde se s ním seznámit než v krásné nové odborné učebně přírodopisu. Je zde totiž veliké množství názorných a zajímavých pomůcek. Děti mohou vidět model kostry dospělého člověka, máme zde i skládací modely hrudníku s vnitřními orgány, dále modely mozku, srdce, plic, zvětšené modely oka, ucha apod. Děti si vše nejen prohlédly, ale vyzkoušely modely rozložit a zase složit, přitom se hravou formou naučily i jednotlivé názvy částí těla a vnitřních orgánů.
Téma lidského těla se nám promítlo do všech možných předmětů. Při výtvarce jsme se rozdělii na dvě skupinky. Každá vybrala jednoho člena a toho obkreslila na velký arch papíru. Potom jsme tělo společně vodovkami vybarvili a obtáhli fixou. Při prvouce jsme si vystřihli základní vnitřní orgány a dolepili je na správná místa do našich modelů, pomáhali jsme si při tom pohledem na nástěnnou tabuli s vnitřními orgány. Při angličtině jsme se nejprve seznámili s novými slovíčky. Jak se anglicky řekne hlava, oči, uši, noc, pusa, vlasy, obličej, následovaly i další základní části lidského těla (krk, ramena, břicho, paže, nohy, prsty na rukou, prsty na nohou. Poté jsme přiřazovali česko-anglické názvy k jednotlivým částem těla a následně je po kontrole a zopakování přilepili. Oba modely jsou myslím úžasné. V následující hodině angličtiny jsme si každý vystřihl části obličeje a lepili jsme je podle diktátu, následovalo i vybravování postavy podle diktátu. Výsledky naší práce nás všechny rozesmály.
Ani v pracovních činnostech jsme na téma Lidské tělo nezapomněli. Připravila jsem pro děti překvapení, že si vyzkoušíme "rentgen" ruky. Děti byly nadšené a moc se těšily. Vzala jsem je ke kopírce a každý si sám ofotil svou levou ruku. Dětem se moc líbilo, jak vypadá jejich ruka v černobílém provedení. Ve třídě jsme si ukázali na nástěnné tabuli kosti lidské ruky, zjistili jsme že jich tam poměně dost a že zlomit si takové zápěstí není vůbec žádná legrace. Potom jsme si nastříhali vatové tyčinky a pokusili jsme se alespoň přibližně polepit naší "zrentgenovanou" ruku "kostmi". Svoje výtvory jsme si nakonec nalepili na velkou čtvrtku, kam jsem jim napsala nápis a děti si zapsaly své iniciály pacienta. :-) I když na některých "rentgenech" možná najdete lehčí zlomeniny a někdy dost zajímavé postavení kostí, myslím, že se dětem báječně povedly. :-)
Do hodiny pracovních činností se nám téma lidského těla dostalo ještě jednou, a sice při vyšívání. Divíte se proč při vyšívání? Protože takový chirurg musí přeci umět "vyšívat". :-) A tak jsme si vzali nastříhanou kanavu, na které se dětem nejlépe vyšívá, a mohli jsme začít. Nejprve jsme se učili vázat uzlík. Ne každého prstíky poslouchaly, tak jsme si navzájem pomohli. Potom jsme navlékali bavlnku do jehly. Někteří rádi vzpomínali na uzlík, protože trefit se do ouška jehly pro ně nebylo vůbec jednoduché. Nakonec se to všem povedlo. Pak už jsme si jen ukázali, jak se šije předním stehem. A řeknu vám, třída se hned proměnila v šicí stroje a šila a šila a šila... A šila by až do teď, kdyby nezazvonilo a nemusely děti běžet domů. :-)
Téma Lidské tělo se navyhnulo ani hudební výchově. Naučili jsme se písničku Zdravé tělo od Marie Kružíkové. Pokud si chcete poslechnout, jak to Ptáčatům krásně zpívá, klikněte na následující odkaz PÍSNIČKA ZDRAVÉ TĚLO