V prvouce se třeťáci seznamují s přírodou. Učime se o živé a neživé přírodě, o skupenství látek a jejich vlastnostech. Děti získávají znalosti o vodě, vzduchu a půdě. V pondělí 18. prosince jsme se pustili do různých pokusů. Nejprve jsme si vyzkoušeli pokus s vodou. V konvi jsme nechali vařit vodu, ta se začala měnit v horkou páru, ta naplnila igelitový pytlík a ten začal stoupat vzhůru. Všechny děti se radovaly, že máme svůj vlastní horkovzdušný balón a chtěly tento pokus asi třikrát zopakovat. Dostaly důrazné vysvětlení, že tento pokus NESMÍ DĚLAT SAMY, jen s dospělými. Ptáčata se pak rozdělila na holky a kluky. Nejprve všichni dostali za úkol přijít na to, jak přenést vodu ze skleničky pomocí brčka a prstu do misky. Přišli na to! Vyzkoušeli jsme si, že barvu lze ve vodě rozpustit, cukr také. Se solí to trvalo déle, ale v namíchaném solném roztok jsme namočili nitě a omotali je na špejli, po zaschnutí se nám utvořilo alespoň pár krystylů soli (příště ji tam musíme dát víc). V miskách se nám po týdnu ukázaly solné i cukerné krystaly. Také jsme si ukázali pokus s hustotou vody a oleje. Děti zjistily, že voda má větší hustotu než olej, to znamená, že voda je těžší. Nalili jsme do jedné sklenice vodu a do druhé olej, sklenici s vodou jsme zakryli folií a překlopili na sklenici s olejem. Poté jsme folii odstranili a děti s úžasem sledovaly, jak se voda s olejem vyměnila a klesala ve sklenici dolů. Dalším pokusem byl pokus se svíčkou a vzduchem. Děti se učily, že součástí vzduchu je kyslík. Kyslík je potřebný i pro hoření, pokud dojde kyslík, oheň zhasne. To si každý vyzkoušel se svíčkou a sklenicí. Kyslík ve skleničce se po chvílce spotřeboval a svíčka zhasla. Děti si i počítaly, za jak dlouho zhasne ta jejich. Dělali jsme i další pokusy, ale o těch vám poví třeba děti samy.
Myslím, že si většina dětí pokusy užila a zjistila spoustu nových věcí o neživé přírodě.