Výsledky Matematika bez bariér 2024 s aplikací Včelka
Matematika bez bariér s aplikací Včelka Naše škola se připojila k více než 1100 škol, které v září 2024 provedly v aplikaci Včelka diagnostiku raných matematických dovedností v prvních třídách, aby odhalily skryté mezery, které brání prvňáčkům v porozumění nového učiva hned na začátku školní docházky.
Výsledky Matematika bez bariér 2024 Do projektu se zapojili i učitelé z více než 1100 základních škol, kteří provedli v aplikaci Včelka diagnostiku předmatematických a raných matematických dovedností s 25 000 prvňáčky, tedy přibližně čtvrtinou všech žáků, kteří v září 2024 nastupovali v ČR do školy. Projekt probíhal ve spolupráci s NPI a pod záštitou MŠMT. S analýzou dat pomáhá PAQ Research. Díky projektu Matematika bez bariér máme poprvé v historii ČR k dispozici data o tom, co děti doopravdy umí, když přichází do první třídy.
1. Nejdůležitější závěry |
|
Existuje hluboká propast mezi požadavky RVP PV (předškolní) a RVP ZV (základní). Velká část dětí není připravena na výuku aritmetických operací, ale na základě RVP není jasné, kdo by to měl řešit. Děti si tak do první třídy často přináší “skryté” mezery, které brání v porozumění nového učiva. Hrozí jim tak nejen pocit neúspěchu hned na začátku školní docházky, ale zrovna tak riziko budoucí školní neúspěšnosti. |
|
Mezi typické obtíže patřilo nedostatečné porozumění základním pojmům a instrukcím: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Další rizikové oblasti vyplývající z provedeného testování: |
|
· Velmi rizikovou skupinou je 19 % dětí, které nedokáží přiřadit počet obrázků k číslu 1-5. Tato dovednost je přitom učiteli na ZŠ často považovaná za samozřejmou. · Jen 12 % dětí je plně připraveno na výuku sčítání a odčítání v oboru 1-5. · 57 % dětí umí přiřadit k počtu obrázků čísla 1-10, ale jen 11 % rozumí jejich pozici v číselné řadě vyjádřené pomocí řadových číslovek (např. vyber obrázek mezi pátým a sedmým obrázkem). · V rámci projektu se také podařilo odhalit děti, které jsou v matematice napřed. |
Co ze závěrů vyplývá?
“Pokud někteří žáci mají zásadní mezery v matematických představách, dovednostech a znalostech, je nutné je ihned začít vyrovnávat, aby se zamezilo budoucím obtížím. Bez doplnění základů se při rostoucích nárocích žáci začnou ve výuce ztrácet a mohou přestat věřit tomu, že by kdy mohli být v matematice skutečně úspěšní. Pevné základy jsou hlavním klíčem k budoucímu úspěchu." vysvětluje PaedDr. Renata Wolfová, metodická garantka aplikace Včelka.
Dále dodává, že čas věnovaný základům se bohatě zúročí ve chvíli, kdy děti začnou učivo lépe chápat a následně aplikovat, což učiní výuku radostnější pro žáky i učitele. Pokud se ale potřebné základy nedoplní, žáci pokračují do vyšších ročníků bez potřebného porozumění, což omezuje jejich další rozvoj. Větší důraz na rozvoj raných matematických představ v posledním ročníku MŠ by umožnil dětem zahájit školní docházku s potřebným vědomostním základem. Případné snížení požadavků RVP by problém nevyřešilo, spíše by jej odložilo nebo dokonce zhoršilo.
Jak jsou výsledky reprezentativní?
Diagnostikou v aplikaci Včelka prošlo 25 000 dětí, tedy přibližně 25 % všech žáků nastupujících do první třídy v září 2024. Po očištění dat bylo do finálních analýz zahrnuto 18 118 diagnostik, které splňovaly všechny administrativní náležitosti (např. jednoznačné označení třídy, ze kterého lze s jistotou usoudit, že se jedná o první třídu). Jedná se tedy o statisticky velmi významný vzorek. Vzorek dat strukturou téměř přesně odpovídá školám v ČR z pohledu skladby žáků i velikosti a umístění školy. Diagnostika probíhala od začátku září do půlky října 2024. I v rámci tohoto už tak krátkého časového úseku je z grafu vidět, že většina žáků byla otestována v rozmezí pouhých 3 týdnů. To je důležité pro omezení vlivu doby výuky na výsledky žáků. Každá dovednost byla testována prostřednictvím 3-5 typově stejných úkolů. Daná dovednost byla považována za úspěšně zvládnutou, pokud žák vyřešil správně 60 % z těchto úkolů (tj. 2 ze 3, případně 3 z 5).
Diagnostika v aplikaci Včelka je také adaptivní. Testování dané dovednosti se ukončí, jakmile je jisté, že žák už nemůže dosáhnout 60 %. Díky modelu návazností raných matematických dovedností aplikace netestuje dovednosti, u kterých je předem jasné, že je žák nebude zvládat (např. pokud nezná číselnou řadu 1-5 není již testován z číselné řady 1-10). Díky tomu diagnostika trvala jednomu žákovi v průměru pouhých 23 minut. To jednak umožnilo zvládnout vše během jedné vyučovací hodiny a jednak se tím omezuje vliv únavy na výsledky.
Všechny úkoly byly doprovázeny zvukovými instrukcemi i zvukovou zpětnou vazbou, aby na výsledky neměly vliv čtenářské dovednosti. Dětem s odlišným mateřským jazykem měli učitelé možnost přepnout instrukce do jejich rodného jazyka, aby se oddělily matematické dovednosti a porozumění češtině.
Je třeba dodat, že diagnostický test v aplikaci Včelka zatím nebyl standardizován. Přesto jsme přesvědčeni, že vzhledem k obrovskému vzorku dětí a absenci jakýchkoliv jiných dat o dovednostech nastupujících prvňáčků, může tato analýza poskytnout užitečný obrázek pro další diskuzi o budování mostu mezi MŠ a ZŠ.
Zdroj: aplikace Včelka (https://nova.vcelka.cz/vysledky-mbb-2024#prubeh)
p. uč. Burešová